Karta debetowa czy kredytowa, a może BLIK? Jak płacić za granicą aby optymalizować koszty podróży? – rozmawiamy z Edytą Tararuj z PKO Banku Polskiego

Podczas 15. Podkarpackiego Kalejdoskopu Podróżniczego było wiele okazji do rozmów o różnych aspektach podróżowania. Także tych dotyczących finansowania podróży i optymalizacji ich kosztów. Sporo cennych rad zaczerpnęliśmy od przedstawicielki PKO Banku Polskiego – naszego tegorocznego Partnera Głównego – Edyty Tararuj – dyrektorki Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego. Postanowiliśmy więc zebrać nasze pytania i odpowiedzi w formie rozmowy, którą poniżej publikujemy. Mamy nadzieję, że także dla Was będą to przydatne informacje.

  1. W ogromie produktów bankowych, z których można korzystać w podróży, momentami trudno się nam poruszać, bo ilość zasad ich działania, opłat i warunków może początkowo być trudna do ogarnięcia. Na pewno jednym z pierwszych pytań jakie się nam nasuwa wybierając ofertę jest to o koszty korzystania np. karty bankowej za granicą? Na co zwracać więc uwagę i co w tym temacie ma do zaoferowania PKO Bank Polski?


Zacznijmy od podstaw. Podczas podróży potrzebne nam będzie konto osobiste, karty płatnicze i dostępne również w bankach ubezpieczenie podróżne. Z konta osobistego, kart czy BLIKA korzystamy już zazwyczaj w życiu codziennym, ale planując wyjazd warto się zastanowić jak je lepiej dopasować do planowanych podróży. Bo przecież inne potrzeby będziemy mieć w czasie 1-dniowej wycieczki do Słowacji czy Czech, a inne na 3-tygodniową eskapadę po Azji czy którejś z Ameryk.

Na krótki wypad pewnie wystarczy nam karta debetowa, zwana też „kartą do konta”, którą posiada większość z nas. Taka karta ma logo Mastercard lub Visa, co zapewnia rozliczenia we wszystkich walutach i akceptacje w terminalach płatniczych, serwisach internetowych czy bankomatach na całym świecie. Ale nawet przy krótkich wypadach warto być sprytnym i swoją kartę do dowolnego konta osobistego w PKO Banku Polskim „uzbroić” w pakiet walutowy, czyli konta walutowe i kantor internetowy. Wówczas zwykła karta do konta staje się kartą wielowalutową – wystarczy, ją podpiąć do kont walutowych i wówczas transakcje kartą w tych walutach można dokonać już bez przewalutowania, czyli w praktyce – taniej. W PKO Banku Polskim można założyć bezpłatne konta walutowe nawet w 9 najpopularniejszych walutach: EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF. Waluty kupimy bez opłat w kantorze internetowym, dostępnym 24h/7 i są natychmiast na kontach walutowych. A wszystko to robi się łatwo i wygodnie w… aplikacji mobilnej IKO lub serwisie internetowym iPKO.

Na dłuższy wyjazd, szczególnie w jakieś egzotyczne miejsce, najlepszym wyborem będzie karta kredytowa PKO Mastercard Platinum. Dla tej karty transakcje walutowe przeliczne są na złote po kursach Mastercard bez dodatkowej opłaty banku za przewalutowanie. Warto zapamiętać, że również wypłaty gotówki za granicą są bez prowizji banku a na dodatek są objęte tzw. okresem bezodsetkowym, tak samo jak transakcje bezgotówkowe. Kartę szczególnie wyróżnia na rynku szeroki pakiet ubezpieczeń z wysokimi sumami ubezpieczenia (kosztów leczenia, Assistance, NNW i OC). Obejmuje on również bliskich, którzy wyjechali z nami. Sama zresztą często korzystam z tej karty, choć szczęśliwie nie musiałam weryfikować w praktyce jak działają ubezpieczenia.
Dla naszych najzamożniejszych klientów mamy też kartę PKO Visa Infinite, której pakiet ubezpieczeniowy jest jeszcze wyższy i dodatkowo otrzymujemy kartę Priority Pass (czyli dostęp do saloników na lotniskach całego świata) oraz nielimitowaną usługę Fast Track na lotnisku im. F. Chopina w Warszawie.

Jednocześnie sama często zachwalam znajomym i rodzinie, że „mega giga” ciekawą opcją dla użytkowników smartfonów z Androidem jest zaś BLIK zbliżeniowy, którego aktywuje się w aplikacji IKO. Można wówczas płacić zbliżeniowo w kraju i na całym świecie, we wszystkich terminalach zbliżeniowych z logo Mastercard. Płaci się w dowolnej walucie, bez prowizji banku za przewalutowanie i korzysta z kursów Mastercard, a wszystkie transakcje rozliczane są w złotych z konta osobistego. Nie jest potrzebne wtedy konto walutowe. Jednak BLIKIEM zbliżeniowym nie wypłaci się k gotówki z bankomatu – tu z pomocą przyjdzie karta płatnicza.

  1. Zapytaliśmy o kartę płatniczą ogólnie, ale na pewno istnieją różnice w opłatach lub warunkach korzystania między kartą kredytową i debetową podczas podróży zagranicznej? Czy może i w tej kwestii coś się aktualnie zmieniło?


Przygotowanie karty debetowej wydanej do naszego konta w PKO Banku Polskim do sprytnego korzystania z niej za granicą nic specjalne nie kosztuje. Konta walutowe prowadzone są bez opłat, a transakcje w kantorze internetowym też nic dodatkowo nie kosztują. W zamian podróżujący ma możliwość dokonywania transakcji w najpopularniejszych walutach, bez żadnych kosztów przewalutowania. Gdy zabraknie waluty na koncie walutowym lub płaci w jakiejś innej walucie niż ta na koncie, to wówczas bank naliczy prowizję za przewalutowanie. Zakup waluty w kantorze internetowym można dokonać w każdym momencie np. w aplikacji IKO i uzupełnić stan konta.

Za kartę kredytową bank pobiera opłatę, jednak aktywne korzystanie z niej pozwala nawet na uniknięcie opłaty rocznej za nią. I chcę tu szczególnie zwrócić uwagę, aby zastanawiając się nad kartami kredytowymi PKO Mastercard Platinum i PKO Visa Infinite nie patrzeć tylko na opłatę za samą kartę. Warto spojrzeć na cały pakiet usług dodatkowych, które dostajemy z kartą. Przykładowo – koszt ubezpieczenia podróżnego kupowanego indywidualnie dla każdego członka rodziny może być wyższy od rocznej opłaty za kartę, z którą dostajemy ubezpieczenie obejmujące posiadacza karty i osoby bliskie towarzyszące w podróży. Pamiętajmy, że takich zagranicznych wojaży może się zdarzyć kilka w roku, czasem egzotycznych, w przypadku których koszty ubezpieczenia mogą być niemałe .

  1. Kwestia kosztów jest często kluczowa przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnego produktu finansowego, a jak wyglądają jeszcze limity wypłat gotówki z bankomatów zagranicznych? Czy takowe obowiązują?


Poszczególne karty mają swoje limity wypłat z bankomatów, ale są one takie same zarówno dla wypłat w kraju, jak i za granicą. W czasie zagranicznej podróży warto jednak jak najmniej korzystać z gotówki i bankomatów, a starać się płacić kartą tam, gdzie to tylko możliwe. Chodzi tu zarówno o wygodę, jak i bezpieczeństwo – zagubioną kartę możemy zastrzec i nasze pieniądze są bezpieczne, a zagubiona gotówka to strata bezpowrotna.

Paradoksalnie do korzystanie z bankomatów za granicą nie zachęcają też często sami… właściciele bankomatów. Często nakładają na wypłaty gotówki zagranicznymi kartami swoją, dodatkowa opłatę. Jest to tzw. Surcharge – Transaction fee i zwykle mieści się w granicach od 1,5 do 5 euro (oczywiście w walucie lokalnej). Aby uniknąć tej opłaty, można sprawdzić na miejscu bankomaty innych operatorów i wybrać taki bez dodatkowej opłaty lub z opłatą najmniejszą.

  1. To jeszcze kwestia kosztów przewalutowania. Czy na swoim koncie do którego mamy „podpiętą” kartę debetową lepiej mieć zakupioną walutę danego kraju, czy wystarczy posiadać złotówki i nie będziemy stratni przy transakcjach podczas zagranicznego urlopu?


To zależy, już wyjaśniłam niuanse związane z połączeniem karty do konta z kontami walutowymi, aby płacić bez kosztów przewalutowania. W przypadku kart płatniczych wydanych do konta, najbardziej korzystnie jest płacenie pieniędzmi z konta walutowego jeśli jest to, ta sama waluta, która obowiązuje w danym kraju. W takim przypadku nie ma kosztów przewalutowania jak również w każdym momencie można kupić potrzebną walutę w kantorze internetowym.

W przypadku kart kredytowych PKO Mastercard Platinum i PKO Visa Infinite i BLIKA zbliżeniowego wszystkie transakcje rozliczane są w złotych, i bank nie nalicza dodatkowej opłaty za przewalutowanie.
Należy tu jednak zwrócić uwagę na pułapkę, która czyha na nas za granicą – w terminalu płatniczym lub w bankomacie. Chodzi o pytanie – jaką wybrać walutę transakcji? Czy wybrać walutę lokalną, czy może skusić się na rozliczenie w złotych? Takie pytania oznaczają włączenie się usługi Dynamicznego Przeliczania Walut (DCC – ang. Dynamic Currency Conversion), czyli przeliczenie kwoty transakcji z waluty obcej na złotego po kursie oferowanym przez operatora terminala płatniczego lub bankomatu. Jak łatwo się domyślić – kurs zaproponowany w ramach usługi DCC jest najczęściej wyższy od kursu naszego banku, Mastercard lub Visa. Zawsze warto wybrać walutę lokalną.

Edyta Tararuj to także pasjonatka podróży i jazdy rowerem na długich dystansach (fot. archiwum prywatne)
  1. Niestety podczas podróży czasami zdarzają się nieprzyjemne momenty. Jakie są procedury w przypadku utraty lub kradzieży karty bankowej podczas podróży?


W przypadku utraty karty – tak samo w kraju, jak i za granicą – należy ją niezwłocznie zastrzec. Można to zrobić kontaktując się z infolinią banku lub samodzielnie w aplikacji IKO lub serwisie internetowym iPKO. W aplikacji IKO jest też przydatna funkcja czasowego zablokowania karty, używana gdy np. ktoś nie jest pewien czy karta została w hotelu czy jednak gdzieś „zaginęła” . Także w przypadku utraty telefonu z aplikacją IKO, należy ten fakt niezwłocznie zgłosić w banku.

Nieprzyjemny moment w czasie podróży to też jakiś wypadek i konieczność korzystania z ubezpieczenia podróżnego. Jak już wspomniałam, jeśli podróżny ma kartę kredytową PKO Mastercard Platinum lub PKO Visa Infinite, to i on i bliscy razem z nim podróżujący są objęci ubezpieczeniem, które otrzymują w cenie karty. Wówczas taki wypadek należy zgłosić dzwoniąc na specjalną infolinię – jej numery są w aplikacji IKO oraz na stronie internetowej banku.

  1. Na koniec pytanie o rekomendacje dedykowane podróżującym. Czy PKO Bank Polski posiada jakieś specjalne oferty lub programy dla klientów aktywnie podróżujących po świecie?


Moim zdaniem rekomendacja powinna opierać się na własnej wiedzy, a najlepiej własnym doświadczeniu i weryfikacji niejako „w boju”. Moją rekomendacją będzie więc pakiet produktów PKO Banku Polskiego, z którego sama intensywnie korzystam, szczególnie podczas rowerowych eskapad w kraju i za granicą.
Jest to konto osobiste z kartą do konta oraz powiązane konta walutowe i kantor internetowy w aplikacji IKO. To również BLIK zbliżeniowy oraz karta kredytowej PKO Mastercard Platinum, która zapewnia mi ochronę ubezpieczeniową w podróży. Dodam, że fizycznymi kartami już prawie się nie posługuję – wyjątek to zagraniczne bankomaty, jeśli jednak potrzebuję gotówki. Na co dzień płacę cyfrową kartą w zegarku sportowym, korzystając z usługi Garmin Pay. Tu każdy znajdzie coś dla siebie, bo możemy płacić smartfonami, zegarkami czy opaskami, także korzystając z Apple Pay, Google Pay, SwatchPAY! czy Xiaomi Pay.

  1. Czy Bank PKO BP oferuje swoim klientom aplikację mobilną z funkcjami ułatwiającymi zarządzanie finansami w podróży?


Aplikacja IKO to aplikacja uniwersalna, przydatna zarówno podczas codziennego bankowania (np. płacenie rachunków za prąd czy telefon) jak i w podróżach – tych dalekich i bliskich. Jeśli podróżujemy po kraju to w IKO możemy zakupić i skasować bilety komunikacji publicznej w wielu polskich miastach, możemy też automatycznie zapłacić za przejazd płatną autostradą i na autostradzie wybieramy od razu bramki obsługujące automatyczne płatności, możemy też wygodnie płacić za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania.

Przy podróżach zagranicznych przydatny na pewno będzie kantor internetowy, możliwość szybkiego otwarcia kont walutowych, jeśli ich jeszcze nie mamy i podpięcia ich do karty debetowej. W aplikacji IKO sprawdzimy też historię transakcji dokonywanych naszymi kartami, ale możemy też zakupić ubezpieczenie podróżne. Jeśli korzystamy ze smartfonu z Androidem i modułem NFC, to możemy też włączyć płatności zbliżeniowe BLIK. W aplikacji IKO możemy też sprawdzić i zmienić limity transakcji kartami płatniczymi, jak również zablokować czasowo kartę lub zastrzec ja na stałe w przypadku utraty karty.

  1. Czy Bank PKO BP stara robić się coś w kierunku innowacyjnych rozwiązań ekologicznych jeśli chodzi o jego produkty bankowe?


Rozmawialiśmy dziś o kartach i płatnościach, więc moją odpowiedź zawężę stricte do tego obszaru. Klienci PKO Banku Polskiego mają w swoich portfelach 10 milionów kart płatniczych wydanych przez bank – jest to około 50 ton plastiku.
Od połowy roku 2023 PKO Bank Polski rozpoczął stopniowe wydawanie bardziej ekologicznych kart płatniczych. Pierwsze takie karty to Przejrzyste karty kredytowe wykonane w 70 proc. z Ocean Plastic®, czyli plastiku PET pochodzącego z recyklingu (tzw. rPET). Materiał ten pochodzi z przetwarzania plastikowych butelek odzyskiwanych ze środowiska naturalnego przez ekologiczną organizację Parley for the Oceans. To działanie przynosi wymierne korzyści dla środowiska naturalnego – jedna karta to orientacyjnie równowartość jednej plastikowej butelki pochodzącej z odzysku. Butelka zyskuje więc symbolicznie drugie życie – tym razem w świecie płatności.

Pod koniec roku 2023 PKO Bank Polski rozpoczął również stopniowy proces wydawania wszystkich swoich nowych i wznawianych plastikowych kart w bardziej ekologicznej wersji, wyprodukowanej w 100 proc. z materiałów pochodzących z odzysku. W miejsce standardowego tworzywa sztucznego PVC tradycyjnie stosowanego do produkcji kart płatniczych, wykorzystane jest PVC z recyklingu (tzw. rPVC). Wykorzystywane są tu odpady przemysłowe np. pochodzące z branży opakowań i poligrafii.

Wspominałam wcześniej o BLIKU zbliżeniowym i tu warto podkreślić, że aby korzystać z BLIKA zbliżeniowego wystarczy tylko posiadać konto w PKO Banku Polskim z aktywną aplikacją IKO oraz telefon z systemem Android wyposażony w moduł NFC. Nie jest więc konieczne posiadanie plastikowej karty płatniczej. Świat zmienia się jednak bardzo szybko i już w przyszłości możemy oczekiwać wielu zmian w tym obszarze. Kończąc – życzę wszystkim uczestnikom Festiwalu udanych i bezstresowych podróży, pełnych wspaniałych wspomnień.

Dziękujemy Ci za rozmowę i także życzymy wielu niezapomnianych przygód w podróży!

Edyta Tararuj – dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim, prywatnie pasjonatka podróży i jazdy rowerem na długich dystansach. Pełna ciekawości świata i ludzi, uparcie twierdzi, że każdy człowiek ma wpływ na rzeczywistość.

Materiał powstał we współpracy z Partnerem Głównym Festiwalu – PKO Bankiem Polskim.

Powiązane artykuły